Vysoký Ostrý a Průčelská rokle

Trasa na Vysoký Ostrý je příkrá, ale Vysoký Ostrý jde obejít lesní pěšinou a projít Průčelskou roklí v Brné. Je tak vhodné posoudit, jestli máme děti 3-5leté, volíme cestu okolo, jestli máme děti od pěti let, můžeme vystoupat na vrchol. (S mladšími bych cestu na vrchol volila pouze v případě, že bude jen jedno nebo dvě děti na každou dospělou osobu, aby mohla poskytnout bezpečnou oporu).

Doprava

MHD - autobusem číslo 9 na zastávku "Nová Ves" na start, cíl trasy bude nejblíže k zastávce "Ústí n.L., Brná", odkud se do centra dostaneme autobusem číslo 17 nebo 27

Autem - abychom si vycházku nejlépe užili, necháme auto doma a vyrazíme autobusem. Díky tomu bude trasa přiměřená pro děti předškolního a mladšího školního věku. Jinak bychom se museli vracet stejnou cestou Průčelskou roklí na start naší trasy, a to by výlet značně prodloužilo a ztížilo (dlouhé stoupání).

S sebou: karty E1, E2, voskovky, šátek


"Přátelé lesa"

1, Start trasy

"Jako my máme svůj domov - ať v paneláku nebo rodinném domku - ve městě nebo na vesnici, tak i zvířátka mají svůj domov - noru, hnízdo, doupátko - v lese nebo na louce. My se dnes do jednoho blízkého lesa vypravíme a na některá ze zvířátek si zahrajeme."

2, Louka vlevo od cesty

Zastavení na louce využijeme k povídání o tom, jaká zvířátka bychom tam mohli potkat, ukážeme dětem posed, který zde je, a povídáme si o úloze myslivce a o rozdílu mezi myslivcem (stará se o zvěř a její regulaci) a hajným (péče o celý les, těžba dřeva, vysazování nových stromků, případně péče o vodní toky v jeho oblasti).

Návrh aktivit:

  • Zahrajeme si na jeleny, laně a kolouška. Stoupneme si všichni do kruhu, chlapci budou hrát jeleny, dívky laně, doprostřed vybereme jednoho kolouška. Říkáme básničku: "Znám malého kolouška, pošeptal mi do ouška: "Pomoz mi a vstaň, hledám mámu laň." Jeleni odpoví: "neboj se koloušku ne ne ne ne, my ti tvou maminku přivedeme." Koloušek si sedne do dřepu, ostatní se pustí a začnou utíkat, když se jelen dotkne laňky, dá jí tím "najevo", že ji hledá její koloušek a laňka jde k němu. Jelen pomáhá honit ostatní laně. Ty se postupně chytají do kruhu kolem malého kolouška. Když jsou všechny laně u kolouška, vybereme jiného kolouška, chytíme se všichni do kruhu a říkáme: "Kde je táta, pyšný jelen, na hlavě má parohy, vyrostou mu z jara větší, dotknou se až oblohy". Laně odpoví: "neboj se koloušku ne ne ne ne, my ti teď tatínka přivedeme." Koloušek si sedne do dřepu, ostatní se pustí a začnou utíkat. Tentokrát honí laně jeleny. Jelikož bývají chlapci rychlejší, tak my dospělí budeme hrát taky laně a když budou někteří velcí jeleni "nad síly" laní, pomůžeme s chytáním. (Aby i ti větší kluci měli důvod se řádně proběhnout.)
  • Tato svažitá louka vysloveně láká k válení sudů, tak jestli není zrovna po dešti, ukažte dětem, jak jsme se jako děti bavili my

Podpora oblastí: hrubá motorika - pohyb v terénu, paměť- opakování krátké básně, upevňování spojení jelen-laň-koloušek

3, Cesta s výstupem na Vysoký Ostrý

Jestli máte čas a sílu, doporučuji vyšplhat na Vysoký Ostrý, kde je krásný rozhled po okolí. Existují dvě možnosti výstupu. První možností je odbočit vlevo kousek od zastavení (2). Zde je neznačená cesta, znázorněná pouze šedou přerušovanou čárou. Jedná se o krátkou ale příkrou cestu, budeme se tak hlavně starat o bezpečnost dětí. Druhou možností je schůdnější cesta (na plánku vyznačená modrou), kterou se ale musíme vrátit zpět. Na vrcholu jsou znázorněny siluety viditelných kopců v okolí, děti si zkusí najít podle obrysu kopec před sebou. Po výstupu se cesta opět schází, takže místo na další zastavení je shodné.

4, Křižovatka

Jelen je největší obyvatel našeho lesa a teď si zahrajeme na jedny z nejmenších. Mravenečky. Zjistíme, co o nich děti ví, povíme si, jak úžasně mají rozdělenou práci a umí spolupracovat.

Návrh aktivit:

  • Je zde hodně klacíků, děti si stoupnou přibližně 5 metrů od sebe a každý kolem sebe postaví z klacíků čtverec/obdélník, což bude jeho pokojík. Pak děti vyzveme, aby dalšími klacíky spojily svůj pokojík s některým jiným. Tím nám vznikne "síť" chodbiček a pak se děti mohou po těch klacíkách pohybovat, procházet "mraveniště", navštěvovat ostatní mravenečky v jejich pokojích.

Podpora oblastí: spolupráce, hrubá a jemná motorika (pohyb v terénu, manipulace s klacíky), orientace v prostoru

5, Malá mýtina

Dalšími častými obyvateli našich lesů jsou divoká prasata. Povídáme si o divokých prasatech, jak se nazývají samec, samice a malé (kňour/bachyně/sele), co žerou a proč je zemědělci nemají rádi. Pro zajímavost jim řekneme, že kňour může mít až 180 cm a 300 kg - což jim pro představu přiblížíme přirovnáními (váží jako 6 maminek, velký jako položený tatínek). Pro divoká prasata je hrozně důležitý čich. Díky němu nalézají potravu - kořínky, bobulky, bukvice, lanýže...

Návrh aktivit

  • Vyzkoušíme si čich. Děti si utrhnou list nějaké rostlinky a přivoní, pak rozemneme list, opět přivoníme. Zeptáme se dětí, kdy to vonělo víc, zda jim to vůbec voní nebo to podle nich páchne, jestli jim ta vůně něco připomíná.
  • Zahrajeme si na to, jak selátka hledají po čichu potravu. Vybereme vůni listu, který nám připadal nejaromatičtější. Rozemne jej vedoucí výpravy ve svých dlaních, děti zavřou oči a dýchají a čekají, jestli ucítí vůni. Vedoucí dá přičichnout jednomu dítěti (nesmí se ho přitom dotknout ani být slyšen). Dítě, které ucítí vůni řekne "mňam mňam" (nebo jiný domluvený signál, že našlo potravu). Všichni otevřou oči a zkontrolují, že se ozvalo správné "selátko". Hra pokračuje, aby se děti vystřídaly.

Podpora oblastí: rozvoj smyslového vnímání- čich, pozornost, uvědomění si vlastního těla- dýchání

6, Vyhlídka - odbočka vpravo

Tady vidíme daleko do kraje, kdybychom byli motýlci, mohli bychom se rozhlédnout, kde roste ta nejkrásnější květina a pak za ní letět... Motýlek má velmi zajímavý život, on se totiž nenarodí jako motýlek, ale jako... povídáme si s dětmi o stádiích životního cyklu motýlka

Návrh aktivit:

  • z přírodnin postavíme všechny životní fáze motýlka (inspirace na kartě E1)

Podpora oblastí: představivost, jemná motorika

7, Rozšířená cesta

Dalším malým obyvatelem lesa jsou pavoučci.

Návrh aktivit:

  • Zkusíme si najít a ukázat pavučinku (stačí se rozhlédnout, bývají často u odkrytých částí kořenů).
  • Zahrajeme si na pavoučka. Využijeme zde přítomného velkého množství klacků a kamínků. Z klacíků postavíme velkou "síť" tak, aby byla okénka asi 20*20 cm a dětem tam rozložíme kameny, které budou představovat mouchy. Děti půjdou po jednom nebo po dvou (dle velikosti pavučiny) a musí vysbírat kamínky tak, aby ale nešlapaly na klacíky, které tvoří síť, a pavučinku tak nerozbily. Není důležitá rychlost, ale snaha o nezboření.
  • Je možné dát polovinu kamenu větších a polovinu menších. Každé dítě poslat, aby přineslo jen například dva kameny velké a jeden malý, a pak ať spočítá, kolik jich má dohromady (dle věku dětí upravit náročnost).

Podpora oblastí: hrubá motorika, rovnováha, koordinace, početní představy

8. Po odbočce

V lese je spousta stromů, které ale potřebují péči. Komu se říká, že je doktor stromů? Od dětí zjistíme, co ví o datlovi. Většinou poznají jeho červenou čepičku a ví, že léčí stromy, méně ví jak. Povídáme si s nimi o tom, jakým způsobem pomáhá lesu. Konzumuje například lýkožrouta i dřevokazné druhy mravenců. Okolo je několik stromů, na kterých jsou vidět cestičky od lýkožrouta. Datel do napadeného stromu vyklove dírku a dlouhým lepkavým jazykem chytá kořist. Navíc vytváří k hnízdění často každý rok novou dutinu, ve které pak hnízdí i jiní, lesu potřební, ptáčci, například sýc nebo kavka. Datel zná v lese všechny stromy podle kůry. A my zkusíme, jestli je poznáme a najdeme také.

Návrh aktivit:

  • Použijeme pracovní kartu E2. Řekneme si, který obrázek zobrazuje jaký strom. Můžeme vytisknout pro každé dítě, dostane voskovku a bude se pozorně dívat podél cesty, najde-li stejnou kůru, zkontroluje strom podle listů (zeptáme se zda název zná, nebo mu jej připomeneme). Kůru si pořádně prozkoumá, pohladí rukou, prstem přejede po nerovnostech a pak přiloží označené místo na pracovní kartě na kůru a bude přejíždět voskovkou na plocho, tzv. "frotáž". Vznikne tak reálný vzor struktury kůry a zároveň bude vědět, který strom již našel, a pokračuje v hledání ostatních stromů.
  • Obměna: je možné každému dítěti přidělit pouze jeden strom, který bude hledat (podle počtu dětí tak budou například tři děti hledat buky, tři děti duby) ...máme-li věkově smíšenou skupinku, kombinujeme věkem děti také smíšeně, aby jeden strom nehledaly jen malé děti a jiný druh jen předškoláci). Zastavíme se u některého ze stromů, necháme děti prohlédnout a čekáme, až se ozvou ty děti, kterým strom "patří". Také si vyzkouší frotáž kůry svého stromu.

Podpora oblastí: zrakové vnímání a diferenciace, pozornost, jemná motorika

9. Cíl

Když už se blížíme k zastávce, zjistíme, kolik máme času než pojede autobus a zbytek času můžeme využít pro hru.

Návrh aktivit

  • Zahrajeme si na fotografa a budeme si fotit zvířátka. Jedno dítě je fotograf a staví si svou kompozici. Říká (nebo může předvést) ostatním dětem, jaké jsou zvířátko a jak si mají stoupnout (ty budeš jelen, drž ruce nad hlavou jako parohy a stoupni si vedle Aničky, která je laň). Také může říkat celým skupinkám. Holčičky, vy jste sovy. Udělejte si z prstů před očima "brýle" a stoupněte si dozadu. Kluci, vy jste malincí mravenečci. Sedněte si do dřepu před sovy. U malých dětí zase bude lepší tvořit fotku jen jednoho zvířátka, kterému řekne, jak má stát/sedět, vedle stromu/před keřem, zvednout ruku, drbat se na hlavě atd. Až bude příprava na fotografii hotová, udělá si fotograf z ruky fotoaparát a řekne CVAK (případně můžeme udělat opravdovou fotografii). Fotografy vystřídáme.

Podpora oblastí: orientace v tělním schématu, orientace v prostoru (před, za, vedle), koordinace, představivost, vyjadřování

© 2020 JdemeVen
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky