Střížovický vrch

Střížovický vrch se nalézá nad Všebořicemi, nedaleko obce Střížovice. Je zde několik turistických cest vhodných pro odpolední procházky. Kromě krásného výhledu na okolní kopce se můžeme zastavit i u jezírka, nebo si dát nanuka v restauraci s bikeparkem. Trasa měří 3.5 km.

Doprava

MHD - z centra autobusem číslo 11 na zastávku "Všebořická", nadchodem přejdeme silnici a vyrážíme ulicí Slunná, kde je start naší výpravy. Cíl výpravy je pak Hvězda, odkud jede do centra trolejbus číslo 57 a nebo ze zastávky " Na Spálence" autobus číslo 11

Autem - adresa pro navigaci je "Slunná 66". Z ulice Všebořická odbočíme vlevo do Slunné, kde bez problémů zdarma zaparkujeme. Jelikož cíl je Hvězda, můžeme se pak k autu dopravit autobusem číslo 11 ze zastávky "Na Spálence"

S sebou - pro každé dítě jeden provázek o délce cca 50 cm, karty D1, D2, tužky

"Indiánská stezka"


1. Start, ulice Slunná

2. Vstup do lesa

"Tento les je tajuplný a stávají se tady prazvláštní věci.... dokonce se tady prý stávají velké proměny... Honem se chyťte všichni nějakého stromu, pevně ho obejměte, ať tu proměnu vydržíte." (U motivace je velmi důležité sdílení, pro děti bude tak silná, jak ji dokáže prožívat průvodce. Když ukážete dětem zapálení, zahoří i ony. Proto také doběhněte ke stromu, pevně ho chyťte a dělejte, jako když vámi lomcuje vítr, vy se klepete a sotva se udržíte stromu.) Obměna: pro koho jde o příliš velký herecký výkon, může pro "přeměnu" na indiány využít přítomné pařezy, vezmeme si každý dva klacíky jako paličky, bubnujeme a stupňujeme rychlost bubnování od nejpomalejší do nejrychlejší.

"Tak a teď jsou z vás všech indiáni. Víte, jak křičí indiáni?" (Děti udělají indiánské uauauauaua) "Tak vidíte, to jste určitě indiáni, když to umíte jako oni."

Návrh aktivit

  • Sbírání uzlů jako zkouška dospělosti. Každé dítě dostane jeden provázek, za každou zvládnutou aktivitu si děti mohou zavázat jeden uzel na svém provázku dovedností. Provázek můžeme přivázat na poutko u kalhot, nebo na jezdec zipu.
  • Děti budou vymýšlet název indiánského kmene, mohou si vymyslet indiánská jména (například "Ten, co se kácí smíchy", nebo "Tichý bizon" atd.) Mezitím jeden z vedoucích/dospělých vyběhne napřed a označí šipkami z klacků cestu až nahoru k bodu č. 3.

Podpora oblastí: tvořivost, představivost, komunikace

2. Cesta vzhůru

"Indiáni museli zvládat mnoho dovedností, jedna z nich byla stopování. My to máme jednodušší, nemusíme hledat otisky tlapek v hlíně, protože nám náčelník "Sokolí zrak" označil cestu."

Návrh aktivit:

  • děti budou hledat šipky a povedou výpravu vzhůru až na "planinu věčného dne" (stanoviště č.3), mohou hledat dohromady, když máme aspoň stejně šipek jako dětí, můžeme vždy jedno vyslat pár metrů dopředu a nechat ho šipku objevit. Poté si může zavázat na svém provázku první uzlík

Podpora oblastí: pozornost, zrakové vnímání

3. Louka

Máme za sebou výstup vzhůru, na chvilku se posadíme, napijeme...

Návrh aktivit

  • V případě, že je sucho a přeje nám počasí, můžeme se položit na trávu a dívat se na mraky. Vidíme tam nějakého indiána? Zvířátko?...necháme dětem prostor na aktivaci jejich fantasie...
  • Když počasí nepřeje, zahrajeme si na sochy. Indiáni při stopování zvířat museli dokázat být úplně nehybní, aby zvíře nevyplašili. Jedno dítě hraje medvěda, chodí a dívá se do země, indiáni jdou za ním. Ve chvíli, kdy se "medvěd" otočí a zvedne ruce nad hlavu, aby ukázal, že slyší asi lovce, se všichni indiáni musí v tu chvíli zastavit v pozici, které jsou, a být nehybní. Medvěd mezi nimi projde a dívá se, zda se někdo nepohne, nespadne. Když ano, stává se medvědem, když ne, bude medvěd pokračovat v cestě a indiáni ho budou dále stopovat, hra se opakuje. Můžeme medvěda nasměrovat po cestě dolů a během "stopování" se rovnou dostaneme na další stanoviště. Za úspěšné znehybňování také získají indiáni uzlík.

Podpora oblastí: fantasie (mraky), představivost, koordinace těla, rovnováha

4. Na dolním konci louky

Důležitou schopností byla komunikace. Využívali výrazné rytmy při varování jiných kmenů, oslavách i rituálech jako byl třeba rituál pro přivolání deště. (vysvětlíme dětem co je rituál i komunikace, řekneme si, proč je komunikace tak důležitá)

Návrh aktivit

  • Předávání indiánských rytmů: stoupneme/ sedneme si do kruhu, jeden předvede rytmus (například: tlesk, dup, dup, tlesk) a ostatní jej musí napodobit. Můžeme napodobovat současně nebo po jednom - vhodné je řetězové předávání v kruhu, když každý postupně zopakuje, rytmus udá další

Podpora oblastí: sluchové vnímání, sluchová paměť, rytmus

5. Rybníček

Indiáni museli znát vlastnosti přírodnin, které pak využívali ke svému životu. Povídáme si s dětmi, co to jsou "vlastnosti" a jaké mohou předměty mít, či jaké jsou protikladné vlastnosti. Voda může být teplá či studená, kámen hladký nebo hrubý.

Návrh aktivit

  • zjišťování vlastností přírodnin - kámen, klacek, list, ulita, žalud... vše co zrovna děti najdou. Využijeme vodu a zkoušíme, co plave/neplave. Dále můžeme zkoušet co je těžké, lehké (těžší/lehčí), čím dohodíme dál, co dokážu odfouknout... (výsledky si mohou děti sami zaznamenat do karty D1). Za získané vědomosti mohou uvázat další uzlík.

Podpora oblastí: myšlení, znalosti

6. Na cestě kolem restaurace
(přímo za zády máme dráhu na cyklokros a za ní vstup do restaurace)

Aby indiáni našli cestu do své osady, museli poznávat prostředí, ve kterém žili, po celý rok. Výraznou změnou během roku prochází listnaté stromy. Poznáte stromy focené v zimě i teď, když mají listy?

Návrh aktivit

  • poznej 5 stromů podle karty D2

Podpora oblastí: zrakové vnímání

7. Za rozcestím

Další uzlík indiáni získají po prokázání hbitosti a dobré rovnováhy.

Návrh aktivit

  • Proběhneme/projdeme (dle věku dětí) zdejší volně přístupnou dráhu, která je sice stavěná na jízdu na kole, ale to jí neubírá na zajímavosti pro pěší.

Podpora oblastí: koordinace, rovnováha, hrubá motorika (pohyb v terénu)

8. Za cvičištěm, kde začínají opět stromy po levé straně

Získat předposlední uzlík je velmi náročné. Indiáni musí prokázat své všestranné schopnosti.

Návrh aktivit

  • Podle počtu dospělých - buď tři dospělí nebo vybereme tři děti - to budou informátoři. Ti si stoupnou na stanoviště alespoň 5 m od sebe. Ostatní budou chodit od jednoho ke druhému a od každého se dozví jednu informaci. Příklad první řekne: "dva klacíky", druhý: "jeden list" třetí: "tři kamínky". Ostatní budou získávat informace. Až bude mít indián všechny tři infomace, musí sehnat vše, co dostal za úkol - dva klacíky, jeden list, tři kamínky. Když to nebude mít správně, může se vrátit k "informátorům" a ty mu instrukci zopakují. Až se podaří všem splnit úkol, získají poslední uzlík a šňůrku můžeme omotat a uvázat dětem jako náramek.

Podpora oblastí: paměť, hrubá motorika - pohyb v terénu

9. Rozcestí

Lov byl pro indiány samozřejmě zásadní dovedností. Trefit stojící terč bylo pro ně nutností. Měli víceúčelový nástroj, který se nazýval tomahawk a vypadal trochu jako sekerka. Po pravé straně je strom, kde je hnědě zamalovaná značka, tímto máme jasný terč.

Návrh aktivit

  • hod klacíkem (tomahawk), snažíme se trefit do určeného stromu.
  • starší děti mohou vyzkoušet i hod nedominantní rukou či hod při stoji na jedné noze.

Podpora oblastí: hrubá motorika (hod horním obloukem), rovnováha

© 2020 JdemeVen
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky