Pekelský vodopád

Pekelský vodopád s výškou 7 metrů se nachází nad městskou částí Krásné Březno. Cesta vede kolem Pekelského potoka a je pod stromy, takže je procházka vhodná i v parném létě. Stoupání je pozvolné a trasa tam i zpět měří celkem 2 km, tudíž cesta není náročná.

Doprava

MHD - z centra trolejbusem 55 na zastávku "Keplerova", vrátíme se pár metrů na hlavní silnici (Neštěmická) a jdeme dál směrem z města, odbočíme doleva na první cestu, která se hned větví. My se vydáme pravou cestou (ulice K Mlýništi)

Autem - adresa pro navigaci "Na Sklípku 43", tam lze zdarma ponechat automobil. Z Neštěmické ulice odbočíme vpravo do ulice Na Sklípku, kde se dá dobře parkovat. Je možné odbočit již o ulici dříve a využít větší parkoviště.


"ČERTOVINY"

1. Start trasy

Přivítáme děti na pekelné stezce krátkým příběhem (je možné vyprávět již před výpravou).

Kdysi dávno, když v pekle pod kotli ještě hořely plameny a čerta jsi potkal na každé druhé křižovatce, žil jeden malý čertík. Jmenoval se Brodremukl. Tak jako existují lidi hodní i zlí, zrovna tak čerti. Tento malý čertíček byl jeden z těch tuze hodných, jenže měl na čerta jednu hodně zvláštní vlastnost - neměl rád oheň, ba co víc, on se ho bál. Mnohem raději měl vodu. Jeho maminka a tatínek se dohodli, že se z pekla, kde šlehají plameny ohně až dva metry vysoko, přestěhují.

Nastěhovali se do malého lesíka, kousíček od zámečku v Krásném Březně. Do nového bydlení byl vchod skrze skálu. Brodremuklovi se tam hrozně moc líbilo, úplně čertovsky moc. Miloval les, už mohl chodit ven sám a tak každý den běhal po všech cestách i cestičkách, lezl po stromech, šťoural se klacíky v hlíně. Velkou radost mu udělalo každé zvířátko, které potkal, ať bylo velké, jako je třeba...(děti mohou doplnit velká zvířata, která můžeme v lese potkat - srnka, jelen, liška...) nebo třeba úplně malinké, to by mohl být... (mravenec, chrobák, mnohonožka...), dokonce občas zvedal kameny, aby pod nimi našel aspoň jednoho broučka. A nejraději si lehl pod strom a jen tak pozoroval ptáčky. Možná právě proto, že měl tak rád ptáčky, možná proto, že měl tak složité jméno a nikdo si ho nepamatoval, a možná proto, že uměl lézt po stromech hlavou dolů, začali mu říkat Brhlík. To je totiž ptáček, který přesně tohle umí - leze po stromech i hlavou dolů.

Brodremuklova... to je vážně těžké jméno, budeme mu taky raději říkat Brhlík, tak Brhlíkova láska k přírodě a zvířátkům měla jeden velký problém. On vám kolikrát běžel za nějakou kunou přes půlku lesa, pak si všiml motýlka a utíkal zas na druhou stranu. Podíval se vlevo, vpravo... a najednou zjistil, že vůbec neví, kde je a jak se dostat domů. Maminka s tatínkem ho několikrát hledali po lese až do noci. Jednou ale maminku napadlo úžasné kouzlo. Vyčarovala v lesíku potůček, a když se Brhlík zase zatoulal, našel ten potůček a šel po jeho břehu až k vodopádu. A za tím vodopádem je vchod k němu domů. Od té doby už Brhlík vždycky našel cestu. Aby čertík Brhlík nezapomněl, že pochází z pekla, říkali tomu potůčku "Pekelský".

Dneska se vypravíme podívat se na ta místa, kde si Brhlík hrál, a půjdeme podél Pekelského potůčku až k vodopádu, za kterým kdysi býval ten vchod...

Návrh aktivit:

  • zkusíme si říci, co si děti z příběhu zapamatovaly

Příklady otázek: Kdo byl hlavní hrdina příběhu, čeho se bál, co měl rád, jak mu říkali a podle jakého zvířátka, jak maminka zařídila, aby už se jí v lese neztratil, jak potůček pojmenovali...?

  • zeptáme se dětí, čeho se ony bojí, co mají rády, co by dělaly, kdyby se ztratily, a jestli si pamatují, kde bydlí (město, ulice)
  • můžeme si povídat, jak si děti našeho Brhlíka představují (výška, vlasy, oblečení, kolik mu mohlo být let...)

Podpora oblastí: paměť, rozvoj aktivní slovní zásoby, fantasie

2. Po vstoupení do lesa

Podíváme se, jestli tady ještě zůstala některá ze zvířátek, která měl Brhlík tak rád

Návrh aktivit:

  • rozhlížíme se po okolí, každé dítko zkusí najít alespoň jedno zvíře - ptáka, pavouka v pavučině na kořenech u cesty, pomůžeme odklopit kámen, zvednout listy... povídáme si, kde která zvířata žijí a jak se k nim chovat

Podpora oblastí: zrakové vnímání, poznání různorodosti drobných lesních živočichů

3. První odbočka vpravo

(sejdeme k potoku, bohužel je tu mnoho umělých hrází a hadic od čerpadel z přilehlé zahradní kolonie)

Povídáme si o tom, co je v lese přirozené a co tam nepatří (materiál, původ věcí), co se tam dětem líbí a co jim přijde ošklivé, vysvětlíme i důvody, proč tam jsou hráze stavěné, že takto fungují i přehradní nádrže na vodu na velkých řekách.


Návrh aktivit:

  • když nám počasí/roční období přeje a je teplo, mohou si děti zkusit postavit malou hráz, vidí, jak se tam zastavuje voda a vzniká malý rybníček, když není vhodné počasí na vodní hrátky, můžeme kameny použít ke stavbě libovolných obrázků na břehu, děti mohou také například postavit ohrádku kolem některého stromku. Jelikož nejde o oblázky, nýbrž větší kameny, poučíme děti o správné manipulaci a dbáme na bezpečnost (kameny nezdvihat nad hlavu, pohybujeme s nimi opatrně a jen mírně nad zemí)

Podpora oblastí: jemná motorika (manipulace s kameny), hrubá motorika (pohyb v terénu), pochopení souvislostí, spolupráce

4. Pekelský pramen

"Už jsme říkali, že Brhlík měl rád všechna zvířátka, jednoho dne našel uprostřed potůčku velkou chlupatou housenku, která tam byla uvězněná jako na ostrově. Brhlík věděl, že na chlupaté housenky se nesmí rukou sahat, aby se její chloupky nezabodly do naší kůže. Jak jí ale zachránit? On si poradil, zkusíme si záchranu housenky také?"




Návrh aktivit:

  • vezmeme si tři klacíky, asi 20 cm dlouhé. Jeden z nich bude představovat nalezenou housenku. Děti si "housenku" položí na dva klacíky, zkusí je zvednout a jít s nimi přes můstek na potoce tak, aby jim "housenka" neupadla. Není to lehký úkol, mladším dětem dáme na rozevřenou dlaň velký list a na něj "housenku" položíme. Také zkusí jít tak, aby nespadla.
  • zahrajeme si na housenku, chytneme se všichni za ruce a jako housenka jdeme za sebou až na další zastavení

Podpora oblastí: představivost (klacík jako housenka), rozvoj úcty k životu, koordinace, rovnováha

5. Druhý můstek přes potok (slepá odbočka)

Čertík Brhlík se uměl pohybovat po celém lese, ba dokonce lezl i po stromech hlavou dolů, to my zkoušet nebudeme, ale využijeme krátký svah mezi cestou a potokem, který je bez kamenů i kořenů a vyzkoušíme si pohyb v náročném terénu.

Návrh aktivit:

  • podle schopností a věku dětí se budou pokoušet "vyšplhat" až na vrchol, předškoláci svah zdolají snáze, někteří vyběhnou, mladší děti zkusí pomalu, starší děti jim mohou pomoci dostat se na horu (podat ruku, zatlačit ze spodu).

Podpora oblastí: hrubá motorika, spolupráce

6. Čtvrtý můstek (přechod cesty přes potok zpět na levý břeh)

Návrh aktivit:

  • klasické pouštění lodičky skrz tunel, pustí nad tunelem a vyhlíží "lodičku" na druhé straně, děti si svou loďku před vyplutím pojmenují třeba podle vlastnosti, kterou pro ni chtějí (rychloň, potápka..)... zkusíme jako loďku poslat list, kamínek, klacík... co najdeme

Podpora oblastí: tvořivost (vymýšlení jmen), poznání vlastností přírodnin (plave/neplave - klacík, list, kamínek, žalud - dle období)

7. Vodopád

Došli jsme k cíli cesty, řekneme dětem, že tady za tím vodopádem asi dřív byl ten vchod k Brhlíkovi domů, posloucháme hluk vodopádu, relaxujeme.

Návrh aktivit:

  • než vyrazíme na cestu zpět, děti zkusí vymyslet vlastní kouzelnou formuli, po které by se otevřela skála za vodopádem
  • pohyb na básničku - děti se budou sami pohybovat na básničku tak, aby pohyb vyjádřil její text. Nejdřív si to ukážeme - jak by mohl asi vypadat vítr (někdo se kývá celý, někdo rukama, někdo fouká). Nezáleží na tom, jakým způsobem vyjadřují, všechno je "správně". Tímto způsobem "zahrají" básničku:

    Padá voda ze skály, za ní vchod se skrývá
    Čerta jsme se nebáli, ptáček v lese zpívá

    Ten, kdo v lese poslouchá, pozorně se kouká,

    Najde broučka pod lístkem, ve křoví pavouka

Podpora oblastí: představivost, vlastní vyjádření

8. Cesta zpět

"Čertík Brhlík si pamatoval o lese všechno, že broučka najde často pod kamenem, že datel je ptáček, který léčí stromy a že když chce pozorovat vysokou zvěř, jako je třeba jelen, musí být tiše a ta zvěř ho nesmí vidět... my si to teď zkusíme."

Návrh aktivit:

  • během celé zpáteční cesty kdykoli dospělí tleskne a pak zašeptá jedno ze tří slov - datel, brouček, jelen. Když děti uslyší "datel", musí se co nejdříve chytnout nejbližšího stromu, uslyší "brouček", hned se chytnou kamene a na slovo "jelen" si sednou do dřepu a zdvihnou ruce nad hlavu jako parohy. Pak zas klidně pokračujeme v cestě. Můžeme i předávat vedení starším dětem, tleskne a řekne slovo, a dospělí plní zadání s dětmi. Pak si vybere dalšího kamaráda, který tleskne příště.

Podpora oblastí: postřeh, paměť, orientace v prostoru, pozornost

© 2020 JdemeVen
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky