Malé Sedlo

Malé Sedlo je kopec v městské části Střekov, od roku 2003 zde probíhala revitalizace. Byla upravena cesta na vrchol, kde byla v roce 2009 vystavěna kamenná rozhledna.

Trasa od zastávky na rozhlednu má necelých 700 metrů, je proto vhodná pro předškolní děti na odpolední procházku a je zde dostatek času na zpestření pomocí zábavných úkolů pro děti.

Doprava

MHD - z centra města trolejbusy 60, 62 na zastávku "Poslední cesta", poté pokračovat ulicí Kojetická po směru jízdy. Přejdete ulici Škrétova a pak po pravé straně naleznete úzké schody. Vyjdete po nich a tam začíná cesta k vrcholu.

Autem - adresa pro navigaci "Českých Bratří 17", jde projet ulicí Českých Bratří až nakonec, kde jsou garáže, u kterých lze zaparkovat. Přímo tam začíná cesta směrem k vrcholu.

S sebou: šátky (pro každé dítě jeden), provázek (cca 20 m), karty B1, B2, B3

"Jak roste strom"


1. Start trasy

2. Malá paseka vlevo od cesty

Návrh aktivit:

  • Povídání o koloběhu života stromu, druhy semen stromů
  • Pohyb s básničkou, stoupneme si do kruhu a přidáme i pohyb (báseň lze vytisknout = pracovní karta B1). Lze při prvním říkání hned cvičit, děti zrcadlí naše pohyby, případně je možné použít formu ozvěny a předvedení po jednotlivých řádkách

O dubu

Na podzim už bývá chlad, /třeme si ruce jako že nám je zima
malý žalud z dubu spad' / sedneme si do dřepu
přikrylo ho listí, potom v zimě sníh, / dáme si na hlavu nejdříve jednu ruku, poté 2.
možná jsi ho přejel, když's jel na saních / ruce vedle těla a nakláníme se jako při jízdě

Na jaře z něj roste klíček, malý jako drobeček, / pomalu se postavíme
pomalinku rozevírá i svůj první lísteček / propneme jednu ruku před sebe a roztáhneme prsty

V létě roste velmi rychle, sluníčko ho zahřeje / natahujeme se do výšky, protahujeme obě ruce
a když už má velkou žízeň, tak ho deštík zalije / hýbeme prstíky a naznačujeme déšť shora na zem

A až z tebe jednou bude babička či dědeček, / chytneme se za ruce a jdeme dokola
Jako dům už bude velký, / uděláme krok dopředu a zdvihneme ruce do jedné společné střechy
tento malý stromeček /sedneme si do dřepu a uděláme si malou stříšku nad hlavou

Podpora oblastí: řeč (rytmika), artikulace, hrubá motorika (pohyb v terénu), představivost (pohyby vyjadřující slova básně)

3. Paseka o pár metrů dále ve směru cesty

I tady byly stromky, které se ale musely pokácet, zůstalo tu po nich 10 malých pařezů.

Návrh aktivit:

  • podle počtu dětí buď každé dítě, nebo ve dvojicích, najdou jeden pařez, postaví se na něj a budou představovat stromy, když jsou ve dvojicích, tak se vystřídají, případně se mohou vzájemně podpírat při udržování rovnováhy.
  • procházíme "lesem" z dětí a ptáme se, kterým stromem by chtěly být
  • děti si mohou vzít malý klacík či kamínek a pustit (ne hodit!) jej na zem, jako když strom upustí své semínko (dub žalud, buk bukvici atd...)

Podpora oblastí: hrubá motorika (rovnováha, pohyb v terénu), zrakové vnímání (hledání malých pařezů v trávě), představivost

4. Vyhlídka vpravo od cesty

Naše semínko mohla vzít třeba malá veverka, utíká s ním ze stromu na strom a zastavila se, aby si prohlédla naše město.

Návrh aktivit:

  • díváme se do okolí ...hledání míst podle vzoru (karta B2)
  • povídání o místech v našem městě, mosty, řeka, kamenolom, doprava (silnice, koleje)

Podpora oblastí: zrakové vnímání (hledání shodných míst na fotografii), řeč (rozvoj pasivní i aktivní slovní zásoby), spojení termínů s obrazem

5. Mírně svažitá louka na konci cesty

Semínka různých rostlin nemusí unášet jen veverky nebo ptáčci, může je unášet i vítr, tím je zajištěno jejich rozšiřování do okolí. Některé jsou pro pohyb vzduchem uzpůsobeny méně (žalud daleko od stromu nespadne), ale třeba pampeliškové chmýří nebo nažky javorů dokážou plachtit ve větru.

Návrh aktivit:

  • každé dítě roztáhne svůj šátek a zkusí do něj foukat, děláme si vlastní větřík, který s ním hýbe, slabý/ silný, studený/teplý
  • malé děti mohou utíkat s šátkem v ruce a dívat se, jak plachtí, starší si jej zkusí rozložit před svou hruď a bříško a utíkat tak, aby jej bez pomoci rukou vítr držel na břiše a šátek nespadl
  • dvě děti naproti sobě chytnou jeden šátek, zdvihnou jej nahoru-dolu-nahoru a pustí, sledují, jak šátek plachtí ve vzduchu

Podpora oblastí: řeč (dechové cvičení), hrubá motorika (běh v terénu), jemná motorika (úchop šátku), myšlení (uvědomění si vzduchu a jeho proudění)

6. Skupina stromů navrchu

Semínko dopadne na místo, přikryje ho listí a hlína. Nemá vůbec světlo a nic nevidí, přesto se musí prodrat na povrch za sluníčkem.

Návrh aktivit:

  • natáhneme provázek mezi stromy (podle věku dětí mezi třemi do tvaru V, nebo čtyřmi do tvaru Z), dětem zavážeme oči a poslepu (jako semínko) se za pomoci provázku budou "šplhat na povrch"
  • pro starší děti je provázek možné natáhnout v různé výšce, chůze podél provázku je pak komplikovanější (chvíli v dřepu, chvíli ve stoje)
  • lze u záchytných stromů postavit "datla". Datel (dítě či dospělý), ke kterému právě dítě se zavázanýma očima jde, pravidelně ťuká do stromu. Pomáhá tak orientace pro směr a vzdálenost podle sluchu

Podpora oblastí: smyslové vnímání (hmat, sluch), orientace v prostoru, pohyb v prostoru (stabilita, pomalý a opatrný nášlap)

7. Pod rozhlednou (můžeme využít dřevěné posezení, které je zde k dispozici)

Jakmile se semínko prodere hlínou na povrch, objeví se lístek.

Návrh aktivit:

  • děti si najdou jeden či více lístků a vyrobí si dle vlastní chuti dráčka nebo vlaštovku (návod na výrobu na kartě B3, mohou si ale vytvořit libovolně pomocí veškerých dostupných přírodnin)

Podpora oblastí: fantasie (výběr listu a způsob kompozice), jemná motorika (práce s klacíky, propichování listu)

8. Vystoupení na vrchol rozhledny

Nahoře dětem pogratulujeme, že opravdu jako ta semínka zvládly dlouhou a náročnou cestu a stal se z nich "vysoký strom" s krásným rozhledem.

Návrh aktivit:

  • rozhlédneme se, jestli uvidíme některá z míst, která jsme viděli na první vyhlídce, zjistíme výhodu rozhledny na vrchu kopce - vidíme na všechny strany, ukážeme si, kde bydlíme/máme mateřskou školu/kde bydlí babička atd...
  • házení listových vlaštovek/dráčků (před tím je na vrcholu rozhledny můžeme vyskládat vedle sebe, povídat si, který je větší/menší/delší/kratší, na podzim porovnávat barvy, starší děti mohou spočítat a porovnat počet vlaštovek/dráčků)

Podpora oblastí: hrubá motorika - chůze po schodech a ze schodů, vypouštění vlaštovek (hod horním obloukem), matematické představy (jednoduché počty, víc/méně)

© 2020 JdemeVen
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky